Op zoek naar de walvis!

18 juli 2022 - Nanaimo F, Canada

Vandaag was magisch. Maar echt. Wat bijzonder. En dan ga je het proberen te typen in een verslag en dan dekt niks de lading. Alles klinkt saaier dan het was. En ook de foto's dekken de lading niet. Bij deze een poging.

Als we de camping op de vroege morgen verlaten staan we ineens oog in oog met een hert. Gaaf! Gewoon op de camping. Het is een deer (kleinste maat hert in de omgeving) maar ik vind het al een behoorlijk beest.

Om 8.30 melden we ons bij Eagle Eye Adventures voor een wildlife tocht. Met een zodiac gaan we het water op! We worden in een floating suits gehesen (we lijken wel pinguins!) en dan is het tijd om met kapitein Stuart het water op te gaan. Het is een boot voor 12 personen, maar wij zitten er maar met zijn zessen op. Perfect!

En dan begint de magie. De boot alleen al is geweldig, zo snel en stoer! Tof om mee te maken! Al snel zien we onze eerste walvis (Humpback Whale) En dan zien we er nog een en nog een. Wow, drie al in het eerste uur. Stuart vindt ze allemaal. En dan voor ons neus ineens een moeder met een kalf. We nemen de tijd want een kalf is vaak actiever. Niks van gelogen, er is constant beweging, water spuiten en op een gegeven moment gaat het kalf rondjes om zijn as draaien, kurketrekkers! Zijn vinnen komen om de beurt boven. WOW, hoe tof!

Stuart vaart ons naar een eiland waar zeeleeuwen zitten. Echt heel veel. En die maken een geluid! Haha grappig! Sommige vechten. Stuart vertelt dat dit alleen de mannetjes zijn, de vrouwtjes zitten zuidelijker (warmer water, wij vrouwen snappen dat) Hier vechten de mannetjes eerst uit wie het recht heeft zich voort te planten. Dan zoeken ze de vrouwtjes op.

Stuart zet de motor vol open en vaart een baai verder. Daar zijn wij de enige boot en is de zee kalm. Stuart zet de motor uit en het is heel rustig. Totdat we de spuiten van de walvissen horen! Whaaaaa, maar hoeveel zijn dit er wel niet?!?! (het blijken 3 grote en 1 kleintje te zijn). Ze komen steeds dichterbij, ze zwemmen stukken synchroon, je hoort ze boven komen en duiken. Omdat het er 4 vier zijn, is er constant activiteit. De tijd stond even stil. We dobberen een heel eind met ze mee. Uiteindelijk maken ze om de beurt hun diepe duik en komen hun staarten om de beurt fantastisch de lucht in...

Zucht, we zijn onder de indruk! En we zijn nog maar 2 uur onderweg.

Stuart vaart met ons verder naar een plek waar gisteren een grizzly met 2 jongen is gezien. Helaas voor ons geen beren vandaag, wel een kopje thee met een muffin in de prachtige baai. Op de terugweg zien we nog een Bald-Eagle (zee-arend) stoer op een steen zitten. We varen te snel voor een foto.

Vlak voordat we in de haven zijn, stopt Stuart ineens de boot. Hij heeft daarnet een walvis zien springen. We gaan snel dichterbij, de walvis is gestopt met springen maar is wel keihard met zijn vinnen op het water aan het slaan. Wat een geluid! Stuart vertelt dat ze dat soms doen om prooi op te jagen.

Dan is het echt tijd om terug te gaan. We zien er zelf ook nog een paar (we zijn getraind na 4,5 uur) maar we stoppen er al niet eens meer voor.

Wat een indrukken zeg! Fantastisch was het ! We hoopten in ieder geval 1 walvis te zien maar niemand had kunnen bedenken dat we er 12 zouden zien.

Na de tocht tanken we de camper vol (127 liter!) en rijden we naar onze volgende camping: little qualicum falls. De autorit valt zwaar (vooral voor Bas). Moe van de zodiac en alle indrukken.

De rest van de dag wordt heel rustig aan gedaan. Iedereen verwerkt op zijn eigen manier de indrukken van vandaag. Cait en ik wandelen rustig over de camping naar een waterval (little qualicum falls). Mooi ding maar na 12 walvissen maakt niks meer echt indruk 😉

We sluiten deze dag af met een diner (zeer culinaire camping-spaghetti) aan ons eerste kampvuur.

Had ik al verteld hoe tof deze dag was?🤩

1. Paula:
    19 juli 2022
    WAUW……….GAAF! heb er geen andere woorden voor.
    En mooie foto’s weer.
  2. Jos en Ineke:
    19 juli 2022
    Gaaf hè, de natuur is zo geweldig in Canada!
    Erg leuke foto’s en zo te zien genieten jullie er volop van!
  3. Arie:
    19 juli 2022
    Jullie hebben het erg naar je zin zo te zien, op naar het volgende.
  4. Sigrid:
    19 juli 2022
    Mooi om te lezen en mooi om de foto's te zien. Genieten!!!Nog heel veel plezier😘
  5. Mariska:
    19 juli 2022
    Wat een prachtige omgeving daar zeg! En wat gaaf dat jullie (eindelijk) de walvissen hebben gespot. Geniet er nog maar van…nog zat leuke dagen voor de boeg. Deze in the pocket 🐋💪!!!
  6. Bjorn:
    19 juli 2022
    Geweldig. Dat is even een dikke vette check op je wishlijst. Lekker hoor en vast supergaaf om mee te maken. Zoals je schrijft kan ik mij helemaal indenken hoe het geweest moet zijn...een beetje. Dikke knuffel van ons uit nog steeds Italië;)
  7. Brenda Brussaard:
    19 juli 2022
    Oh wow dat is echt een supermooie ervaring! En zoveel walvissen ook! Supertof!
  8. Simone:
    19 juli 2022
    Wow, klinkt echt als super toffe dag!
  9. Shirley de Ruijter:
    22 juli 2022