Beren Jackpot!

7 augustus 2022 - Banff National Park, Canada

Vandaag was één van onze lievelingsdagen! Wow, wat een dag! Ik weet niet waar ik moet beginnen met typen!

Eerst maar eens vertellen wat we gingen doen. Vandaag gaan we naar de twee bekendste meren: Lake Louise en Moraine Lake. Door gebrek aan parkeergelegenheid doen wij dit met een hop on/hop off bus. Een toffe gele schoolbus die 6 haltes door Banff aandoet. Onze camping ligt aan halte 2, wat het supermakkelijk maakt de camper te laten staan. Gisteravond moesten wel bepalen hoe laat we de bus namen. Het besluit viel op de eerste bus. Aimy was daar minder van gecharmeerd want dat betekende 7.00 op (' dit is toch geen vakantie!') Wij willen er een hele dag van maken en pakken picknickkleden, eten, drinken, boeken en spelletjes in. In de camper op killer-mosquito-campground is ook geen lol, dus beter erop uit!

Vanochtend om 7 uur twijfel ik of we niet beter naar Aimy hadden kunnen luisteren 😉 het is zo koud en zeker 2 uur te vroeg! Maar met de kachel aan en de flauwe grappen van Bas zijn we snel aangekleed en klaar om te vertrekken. Met allemaal een rugzak vol proviant en vermaak.

De bus is precies op tijd, 8.25 stappen we op! Onderweg vertelt de tourguide Tyler heel veel leuke dingen over Banff en legt van alles uit over wildlife. Gewoon hartstikke leuk. Tyler vertelt dat dit voor het eerst in 7 jaar is, dat er geen bosbranden zijn in augustus. Lang geleden dat het zo helder was als vandaag (is de regen nog ergens goed voor geweest!) In het voorbijgaan zien we een hert, met een babyhertje (aaaah Bambi!)

We zien ineens ook hoe mooi Banff is. We stoppen nog een paar keer zodat we foto's kunnen maken. We hebben enorm geluk (volgens Tyler dan) want we zien een trein: de Rocky Mountainer. Een luxe passagierstrein (kaartje: 3000 dollar) en mensen staan soms uren te wachten voordat hij voorbij komt. Niet veel later hebben we echt geluk: er doemt file op... en ja hoor... een zwarte beer! Een grote, fluffy, dikke zwarte beer 🥰 Zo tof! De bus gaat wat haltes verder en wij zijn alsmaar blijer met onze gele schoolbus. Het is 9 uur en alle parkeerplaatsen staan al helemaal afgeladen 😱 bizar! Vlak voor de laatste halte (onze stop) weer een zwarte beer op de weg ! Whaaaaa! We zien hem, maar wanneer we stilstaan duikt hij snel de bosjes in, waar we hem nog vaag kunnen zien bewegen en eten. De rest van de weg heeft geweldige uitzichten. We rijden door de valley of the ten peaks.

Wanneer we uitstappen bij Moriane Lake hebben we al 2 herten, 2 zwarte beren en een superleuke rit achter de rug. En het is pas 10 uur.

Moraine Lake is prachtig. Ik durf te stellen: het mooiste meer wat ik ooit heb gezien. Het water is zo lichtblauw, het lijkt wel nep! De hoge bergen eromheen, de besneeuwde toppen. WOW! We lopen naar het uitzichtpunt (Rock Pile) en genieten van het uitzicht. Eenmaal beneden lopen we nog langs het water en vinden we een plekje voor picknickkleed momentje. Er wordt gegeten, gedronken en er wordt gekaart. Ja ja, pesten aan de rand van Moraine Lake kan van de bucket-list gestreept worden 🤪

Daarna is het tijd om met de bus naar de volgende halte te gaan: Lake Louise. Onder begeleiding van een nieuwe tourguide: James de stand-up-comedian. Hilarisch ritje. Lake Louise is ook een prachtig meer, maar wel erg toeristisch. Rondom het Fairmont Chateau is het echt superdruk. Dat wisten we van tevoren dus we ontvluchten het snel. Net een paar honderd meter verder, is het al rustiger! Daar vinden we een bankje in de zon, tijd om te lunchen. De boterhammetjes en stokbroodjes smeerkaas smaken heerlijk met zulk uitzicht!

We besluiten om het hele pad  langs het meer uit te lopen. Lake Louise is ook echt prachtig. Met gletsjers op de bergen eromheen. En het chateau aan de anderen kant. Helemaal aan het einde van het pad, vinden we een tweede picknick-momentje. We zitten aan het meer. Er wordt lekker gelezen en er wordt een spelletje gespeeld (Keer op Keer,  Aimy vindt het niet grappig als ik het Meer op Meer noem. Zelfs Beer op Beer is absoluut totaal niet grappig 🤣) Caitlin doet nog een poging in het meer te zwemmen, maar deze keer is het echt te koud. Haar voeten verkrampen meteen dus verder als haar enkels komt ze niet. In de souvenier-winkel scoren Aimy en Caitlin eindelijk een trui, daar kijken ze al 3 weken naar.

Eenmaal in de bus besluiten we nog een stop toe te voegen: de Lake Louise Gondola.  Daar kunnen we een uur doorbrengen, voordat de laatste bus vertrekt. Er is vandaag een aantal keer een grizzly met een jong gezien vanuit de stoeltjeslift dus we gaan eens kijken of we ook dat geluk hebben. Vlak voor de halte zien we weer file. Ja hoor, daar is zwarte beer nummer 3! We zien hem maar superkort (in de greppel aan de overkant) maar whaaaaaa, hoeveel geluk hebben wij dan?!

In de gondel hebben we geen geluk van de grizzly. Wel het geluk van de gondel zelf 🥰 Een geweldig uitzicht, we zien Lake Louise van bovenaf! En prachtig uitzicht op de Rocky Mountains. We zijn blij deze stop nog gemaakt te hebben.

Wanneer de laatste bus net gaat rijden , roept iemand ineens: DAAR IS DE GRIZZLY! En ja hoor, als je de berg opkijkt, dan loopt hij daar. Op de veld naast de gondel. Met zijn jong! Hij is heel ver weg, maar toch staan we allemaal te kijken en verwonderen. Net iets te vroeg de gondel genomen, maar we hebben hem toch gezien, al is het van een grote afstand.

Zucht...zoveel mooie dingen vandaag: heerlijk weer, fantastische meren, 3 zwarte beren, twee hertjes, superleuke bustour, een grizzly-beer met jong, een stoeltjeslift en ....een afsluitend etentje in de bistro naast de camping (wie heeft er na zo'n dag nog zin om te koken?) Om 19.00 zijn we weer terug in de camper.

Wat-een-dag! 🥰 We love BANFF!

1. Paula:
    8 augustus 2022
    Zo dat is wat je noemt een dag met een gouden randje🤪😀
    Fantastisch dat jullie de beren gezien hebben. En wat is t toch mooi daar zeg!
    Nog maar lekker genieten de laatste dagen van al t moois!
    Ik geniet op afstand mee😘
  2. Linda:
    Wauw wat een gave dag!
  3. Hanni:
    8 augustus 2022
    Superdag, zo leuk al die beesten, en die foto's, toppertjes. Nog even genieten
  4. Anja Visser:
    8 augustus 2022
    Wat een prachtige foto's maken jullie! En wat een leuke verslagen. Echt genieten iedere dag!
  5. Shirley de Ruijter:
    8 augustus 2022
    Owen: het is gaaf dat je die beren heb gezn 👍👍🏻🐻🐻
    Shirley: ohhh zo mooi dat lake Moraine. Wat leuk dat de busrit ook zo leuk was. De verslagen zijn echt heel leuk om te lezen, leuk geschreven. Topdag zo te lezen.
  6. Jos en Ineke:
    8 augustus 2022
    Wat een prachtige reis maken jullie en wat hebben jullie een hoop gezien! Dat is zo’n ervaring die je nooit meer vergeet. Bij ons kwamen de herinneringen ook weer boven.
  7. Simone:
    9 augustus 2022
    Wat een geluk met deze dag: zon, blauwe lucht en dan ook nog al die beren!’ Meer beer, ook een flauw grapje zeker 😉